Словенецът Янша в окото на бурята преди поемането на председателството на ЕС

Снимка https://www.gov.si/

Любляна, Боян Кавчич от АФП.


От 1 юли той ще трябва да бъде посредник в ротационното
председателство на ЕС, но засега словенският премиер Янез Янша е
в остър спор и с Брюксел, и във вътрешната политика.
След два вота на недоверие, този консерватор, обвинен, че
копира Унгария на Виктор Орбан с авторитарния си стил, ще бъде
изправен във вторник пред нова процедура на гласуване на
недоверие, която може да съкрати третия му мандат.
Предвидени първоначално за тази седмица, дебатите бяха
отложени в последния момент.
Горещ привърженик на Доналд Тръмп, 62-годишният
консервативен лидер е ограничил, според опозицията в страната с
два милиона жители, правата на гражданите под претекста за борба
с пандемията от коронавирус.
Критиците му го упрекват в натиск върху правосъдието и за
нападките в Туитър срещу медиите, които му дадоха прякора
“Маршал Тито”. Словения е една от републиките, произлезли от
бивша Югославия.

Точка на скъсване

Резултатът от вота остава неясен: 38 от 90 депутати подкрепят
правителството, което следователно трябва да привлече на своя
страна независимите депутати, за да избегне опасността.
Но дори отново да оцелее, противоречивият Янша няма да може
да потуши нарастващото недоволство на улицата, прогнозира един
от организаторите на протестите Яша Йенул за АФП.
Всеки петък, или почти всеки, хиляди хора с велосипеди се
събират в центъра на столицата Любляна, за да изкрещят
“безграничното си недоволство” със слогана “Стоп на диктатора”.
“Седмици наред основите на правовата държава стават все
по-застрашени” и “най-спешното е да бъде спряна” тази спирала,
обяснява протестиращият, който се надява да има предсрочни
избори.
За университетския преподавател Владо Михеляк се е стигнало
до точка на скъсване, тъй като само с 30 процента одобрение
премиерът е станал непопулярен.

“Свръхплатени бюрократи”

Оказал се под натиск, Янез Янша отговори със стрелба във всички
посоки. Когато отказва молби за интервю – “няма достатъчно
време” да отговаря на “обвинения”, обясни неговата пресслужба на
АФП. Той не се колебае да обижда лично журналисти в социалните
мрежи.
Янша спря плащанията на националната информационна агенция
СТА, която нарече “национален позор” заради прекалено критичния
й според него тон. Отхвърлени бяха исканията за годишните
субсидии на няколко независими всекидневника и радиостанции.
Европейската комисия отправи предупреждения към словенския
премиер в доклада си за правовата държава през септември 2020 г.
и неотдавна настоя за запазване на “плурализма на медиите”.
В края на март Янша рязко прекрати видеоконференция с
евродепутати за свободата на печата, за да протестира срещу
отказа им да излъчат подготвено от него видео, говорейки за
“цензура”.
“Не дължим нищо на ЕС”, написа след това той в Туитър,
окачествявайки някои членове на ЕК като “свръхплатени
бюрократи”.

“Грозното патенце”

Тотална липса на уважение”, реагира пред АФП германската
евродепутатка Катарина Барли /Социалисти и демократи/, която
участва в групата.
Всичко това не предвещава нищо добро, председателството на
Съвета на ЕС трябва да бъде традиционно единно
“, изрази
съжаление тя.
Премиерът подразни и европейската прокуратура, нова
инстанция за борба с измамите, която критикува липсата на
сътрудничество от негова страна.
Взривоопасен документ, приписван на него, се появи през март
в печата, накърнявайки още повече неговата репутация.
Със силна амбиция да организира среща на високо равнище за
Балканите, Янша изпратил в Брюксел план за преначертаване на
границите с риск да разпали отново смъртоносните конфликти от
90-те години. Съществуването на документа бе отречено, но случаят
внесе смущение.
Според словенското консервативно списание Репортер
словенският лидер, някога уважаван от европейските си партньори,
се е превърнал в “грозното патенце” и е “в открита война с
Брюксел”.
В знак на това недоверие Любляна реши да отмени традиционната
изложба на страна, председателстваща ЕС, в Европейския
парламент.
Мотивирайки се със суверенитета си, словенското министерство
на културата заяви, че е “неприемливо” да няма решаващата дума
при подбора на творбите.

Със съдействието на БТА.

Свързани публикации