Номиниран за Оскар румънски филм хвърля светлина върху лошото качество на здравеопазването в страната

Букурещ, Стивън Макграт от Асошиейтед прес.

Да гледа на голям екран деня, променил живота й завинаги, е
емоционален момент за Теди Урсуляну.
Гледах филма за първи път в това кино“, каза 34-годишната
Урсуляну в интервю за Асошиейтед прес в букурещкия киносалон
“Елвире Попеску”. “Сцените на пожара в началото на филма, когато
колоната до сцената започва да гори – почувствах се по същия
начин, както в нощта, когато бях там. Наложи се да изляза за
няколко минути от киното, за да подишам
“.
Румънският филм Колектив е номиниран в две категории за
наградите Оскар – за най-добър чуждестранен филм и за най-добър
документален филм. Той проследява екип от разследващи
журналисти, които търсят истината за пожара в нощния клуб
Колектив в Букурещ на 30 октомври 2015 г. При пожара загинаха
65 души – 27 в нощта на инцидента, а останалите – през
следващите месеци, сред които имаше и една жертва на
самоубийство повече от 18 месеца по-късно. Теди Урсуляну
получава тежки изгаряния, а възстановяването ѝ отнема години.
Пожарът възникна в резултат на зле протекло пиротехническо
шоу на сцената, но журналистите не търсят причините за
инцидента. Вместо това те насочват вниманието към румънската
здравна система и хвърлят светлина върху десетилетията на
дълбоко вкоренена корупция и силно политизирана система, която
по плашещ начин не обръща внимание на здравните грижи.
Например те разкриват, че от 10 години се знае, че разредени
с вода дезинфектанти се продават на около 350 държавни болници.
След пожара лекар описа ситуацията като “биологична бомба” и
докато официалните здравни власти твърдяха, че пациентите с
изгаряния получават грижи, каквито биха получили и в Германия,
жертвите на пожара умираха от вътреболнични инфекции.
Аз бях шокирана, честно – бях шокирана. Не можех да
повярвам до какво ниво се е разпростряла корупцията в нашата
система за здравеопазване
“, каза Урсуляну.
Въпреки че тя оцелява, възстановяването й протича далеч от
гладко.
Животът ми се промени много след пожара, особено през
първите три години. Преминах през много операции, повечето – на
ръцете, но също и на лицето и гърлото ми. На практика, през
последните пет години трябваше да се науча как да използвам
ръцете си независимо, да се грижа за себе си – много неща се
промениха
“, разказа тя.
Завладяващият, но тежък за гледане филм, спечели няколко
награди след премиерата си през 2019 г. Ако спечели Оскар, ще
бъде първият румънски филм в историята, правил това. “Фактът, че
филм, който не е касов, има две номинации, е приятна изненада
“,
каза режисьорът Александър Нанау за Асошиейтед прес.
Той засяга темата за дълбокия страх, който много хора имат
от 2016 г. насам, когато толкова много популисти поеха властта и
започнаха да рушат институциите – че демокрациите вече не са
сигурни, че властовите структури са толкова болни, че всеки може
да стане жертва
“, заяви 41-годишният Нанау.
Той си припомни заснемането на филма от гледна точка на
оцелелите от пожара и техните семейства, включително Урсуляну.
Това бяха най-тежките снимки на филм, които съм правил някога,
защото тяхното възприятие бе най-важното – ние чувствахме, че
филмът е жест към тях
“.
Почти шест години минаха от пожара, който свали тогавашното
правителство след улични протести, на които демонстрантите
скандираха “Корупцията убива”. Въпреки че 13 души бяха осъдени
по криминални обвинения, включително собствениците на клуба,
инспектори по пожарна безопасност и един районен кмет, все още
текат обжалвания и нито един от тях не е излежал присъда.
Миналата седмица Апелативният съд на Букурещ предложи
намаляване на наказанията на шестима души по делото.
Нито една от жертвите не е получила обезщетение от
румънската държава за това, което им причини…фактът, че
техният живот бе унищожен от корупцията и държавните институции
. Лекарите, министърът на здравеопазването по това време и служителите от системата за здравни грижи, които бяха на върха на тази манипулация, трябва да бъдат съдени“, каза Нанау.
Десетилетията на систематична корупция и
широкоразпространена апатия в румънската здравна система
създадоха трудните за гледане сцени във филма Колектив. В една
от тях, която е видеозапис от разобличител, се виждат пълзящи
ларви в открита рана на жертва на пожара.
Каталин Толонтан, който води екипа от разследващи журналисти
във филма, стига до философски извод. “Мисля, че дискусията не
е за медиите, а за гражданите заедно с медиите, които държат
лидерите отговорни. Както казва историкът Тимъти Снайдър: “Да не
обръщаш внимание на фактите е да не обръщаш внимание на
свободата
“, каза Толонтан.
Международният успех на филма, казва той, може в някои
случаи да даде известно облекчение на онези, които изгубиха свои
близки в пожара. Той цитира бащата на една от жертвите, който
му казал: “Бе въздадено правосъдие за моя 18-годишен син, защото
филмът стигна до толкова широка публика
“.
Толонтан обърна внимание също на факта, че голяма част от
разобличителите, които се увеличили след неговото разследване и
след премиерата на филма, са жени.
В повечето източноевропейски общества жените са тези, които
отговарят за грижите за здравето в семейството – те са на първа
линия срещу корупцията, липсата на компетентност и
дезорганизацията в болниците, те са първите, които страдат и
затова те са първите, с които трябва да се говори
“.
Филмът Колектив вече получи световен отзвук, а Барак Обама
го включи в своя списък на най-добрите филми за 2020 г.
Разобличителят Едуард Сноудън призова в социалните мрежи хората
да гледат този филм.
Урсуляну каза, че ще остане будна до късно, за да гледа
церемонията по връчване на наградите Оскар. Тя изрази надежда,
че филмът ще доведе до положителни промени в обществото и че
Колектив няма да бъде тема, която лесно да бъде забравена от
хората.
Но в крайна сметка тя се надява, че “правосъдие ще бъде
въздадено в съдебната зала
“.

Със съдействието на БТА.

Свързани публикации

Кой беше Давид Сасоли?

Страсбург, Мари Жулиен и Любомир Милашин от Франспрес. Италианецът Давид Сасоли, починал през нощта срещу вторникна 65-годишна възраст,…