Как Гърция намери нов чуждестранен инвеститор – Холивуд?

Меган Фокс в Непобедимите 4

Стелиос Бурас, сп. “Форчън”, Ню Йорк.

Актьорът от кукления театър Филипос Фертис търпеливо чака
една сутрин миналия месец да бъде извикан на площад Монастираки
в Атина в сянката на Акропола.
Площадът, място на градския битпазар, е необичайно оживен
за това време на деня. Едри мъже подреждат големи метални
огради, които преграждат достъпа до калдъръмените улички, докато
няколко младежи крещят инструкции по мегафони.
Фертис е един от няколкостотин филмови статисти на
снимачната площадка на американската телевизионна поредица –
политически трилър Джак Райън, която се снима този ден от
“Парамаунт” и “Амазон Студиос” на локацията в Гърция. Със спада
на търсенето за куклен театър по училищата и общините в резултат
на пандемията работата като филмов статист идва навреме. Това е
седемнайсетият път, в който Фертис се добира до роля като
статист през последните две години; около половината от тези
роли са били за чуждестранни филми. Тази работа може и да не
разрешава финансовите проблеми на човек, но осигурява известно
облекчение, казва Фертис.
А има много хора, които се нуждаят от това облекчение“,
допълва той.
Подобно на десетки хиляди гърци, Фертис разчита на
новопоявилия се растящ сектор на икономиката – филмовия бизнес –
за да преживява.
Гърция се е превърнала в нещо като гореща точка за
чуждестранните филми напоследък, като привлича големи холивудски
продукции, актьори с големи имена и някои също толкова големи
бюджети.
Филмови екипи често се виждат да снимат игрални и
документални филми или реклами из гръцката столица – гледка,
която беше рядка само допреди няколко години. Въпреки че е все
още в началото, тази индустрия се разраства бързо.
През 2018 г. гръцките власти въведоха стимули, насочени към
привличането на чуждестранни филмови продукции в страната, като
се ориентираха към световния филмов пазар, който възлиза на 12
млрд. долара. Мерките бяха част от по-широки насърчения за
гръцката икономика, която все още креташе под тежестта на
капиталовия контрол и фискалните ограничения, изисквани от
международните кредитори.
От тогава те (гърците) направиха мерките още
по-привлекателни и сега предлагат възстановяване на 40 процента
от разходите по продукцията спрямо 30 процента в близките Турция
и Испания. Други промени включват обещания за намаляване на
прочутите гръцки бюрократични процедури и по-бързо изплащане на
дължимите суми на филмовите компании.
Успехът на мерките е изненадал мнозина в Гърция.
Данни от индустрията показват, че в резултат на
възстановяването на разходите (в Гърция) са били снимани 171
филмови продукции, от които 79 са били от чужбина, което е
довело до бизнес на стойност от 255 млн. долара. Индустрията е
създала заетост за 42 хиляди души в момент, в който трудовият
пазар все още не се е възстановил от десетгодишната икономическа
криза в страната и безработицата е около 14 процента. Гръцките
актьори, режисьори и филмови екипи обаче са големите печеливши,
защото основната част от филмовите продукции, които се
възползват от стимулите, са на местни екипи.
Представители на индустрията сочат нарастващите бюджети
като индикация за това, че филмовата индустрия в страната
съзрява.
Бюджетите на филмовите продукции редовно достигат до 20
млн. евро, докато за сравнение по-ранни филми разполагаха със
суми от под 3 милиона евро, казват кинематографисти.

“Лудо търсене”

Лятото беше натоварен период, защото снимките наваксваха
закъсненията, причинени от локдауните.
Трилърът Давай (Вади ножовете 2 – б.ред.) на “Нетфликс”
с участието на Даниъл Крейг и Едуард Нортън беше заснет южно от
Атина, докато в северния град Солун беше сниман от “Милениум
Мидиа” екшънът Служител на закона (The Enforcer) с Антонио
Бандерас.
През последните няколко дни има ново оживление в
индустрията след информацията, че най-новият филм от поредицата
Непобедимите на “Лайънсгейт” и “Милениум Мидиа” с участието на
Анди Гарсия, Мегън Фокс и Силвестър Сталоун ще бъде сниман в
Солун в началото на ноември.
Панос Куанис, ръководител на (гръцкия) Национален център за
аудиовизуални медии и комуникация, казва, че увеличението на
търсенето е “лудо”.
Възстановяването на част от разходите е морковът, казва той
пред “Форчън”, но само това не е достатъчно. Нужно е повече, за
да се привлекат високобюджетни продукции, като осигуряване на
надежден партньор на продуцентските компании, с когото да
работят, както и предлагане на подходящи за филмиране локации,
допълва той.
На върха на предимствата на страната са многото часове
дневна светлина, които позволяват повече снимки да бъдат
направени за един ден, което намалява разходите по продукцията.

Твърде щедри?

Не всеки обаче се радва на успеха. Критиците казват, че
правителството е дало твърде много в опита си да привлече големи
продукции и допълват, че други важни сектори също се нуждаят от
щедра подкрепа.
Лефтерис Крецос, който първоначално въведе стимулите през
2018 г. като заместник-министър на дигиталната политика при
предишното правителство на СИРИЗА, описва последните промени
като “проблематични и предизвикани от недалновидност”.
По-малко ограничения върху субсидиите носят риск фондовете
да отидат в съмнителни филмови компании – нещо, което би могло
да подкопае силната обществена подкрепа за проектите, казва той
и допълва, че някои от разходите, които са допустими за държавна
подкрепа, са прекалени.
Промените бяха замислени по-скоро с маркетингова цел,
отколкото за подкрепа на филмовата индустрия в Гърция. Във
всичко това има икономически елементи, но стои също така
културният въпрос и ние трябва да държим стандартите си високи
“,
казва той пред “Форчън”.
Успехът обаче е сварил страната неподготвена. Гръцки
филмови представители признават в частен разговор, че липсата на
студия и инфраструктура за постпродукция в страната са довели в
загуба на бизнес от местната филмова индустрия.
Недостигът на квалифициран персонал също е спънка за
индустрията. В опит да се задоволи търсенето, бивши сервитьори,
счетоводители и продавачи набързо се обучават, за да научат нови
умения, нужни за филмовите екипи.
Подготвят се нови обучителни курсове, но засега
представителите на индустрията са твърде заети да държат
камерите в движение.
Има проблеми на растежа, но ние наваксваме“, отбелязва
официален представител. “Филмовата индустрия в Гърция дава
голяма надежда и хората го разбира
т”.

Със съдействието на БТА. 

Свързани публикации

Анализът «Декарбонизация на българската електроенергетика» е Проект на годината на Американска търговска камара в България

Анализът „Декарбонизация на българската електроенергетика“ бе отличен за Проект на годината за 2022 г. на Американска търговска камара…