Aмулети за здраве и късмет на Балканите

Снимка 21news

Eкип Балкани, БТА

Мартеницата, с която днес се окичваме или завързваме около
китките си с надеждата да ни донесе здраве и късмет, не е
традиция само за нашата страна. В Република Северна Македония
мартениците са наричани мартинки, в Румъния и Молдова ги наричат
марцишор, а гърците ги знаят като мартис.

През 2017 г. мартеницата е вписана в списъка на елементите на нематериалното културно наследство на ЮНЕСКО след съвместна номинация на България, Македония, Румъния и Молдова. Тя обаче съвсем не е единственият популярен амулет за късмет на Балканите. Макар че в съседна Турция мартеницата не е позната, турците също имат амулет, който да им носи късмет – пазещото от зли очи синьо око.

Празникът на “марцишор” (мартеницата), празнуван на 1 март в
Румъния, се възприема като победа на пролетта над зимата, на
доброто над злото. Амулетът от червен и бял конец е символ на
прераждането на природата и носи здраве, късмет и щастие.
Шнурът на мартеницата символизира т. нар. “въже на времето”
– митологичен обект, който преплита дните на двата основни
сезона – зимата и лятото. Според легендите шнурът на мартеницата
е въже, дълго 365 или 366 дни, което е било изпредено от Баба
Докия, докато се е качвала с овцете в планината. Денят на Баба
Докия се почита, за да има богата реколта, а животните в
стопанствата да бъдат здрави и защитени от болести. С шнур с
червен и бял конец се закичват първите овци, които идват в
стадото, и първия плуг, който започва оранта. Домашните животни
в Румъния също били закичвани с мартеници, за да бъдат
предпазени от болести.

В Румъния проследяват произхода на празника до времето на
Римската империя, когато на 1 март се е отбелязвала Новата
година и са почитали бог Марс, известен не само като бог на
войната, но и като бог на природните сили, на пролетта и
земеделието. Белият и червеният цвят символизират битката на
живота и смъртта, и на здравето срещу болестите, като белият
цвят е символ на мира, а червеният – на войната.
При археологически разкопки на територията на Румъния са
открити амулети, подобни на мартеницата, датиращи отпреди около
8000 години. Те представляват малки речни камъчета, боядисани в
бяло и червено, окачени на връв, за да се носят на врата.
Фолклористът Симион Флоря (1847-1907) пише, че мартеницата е
направена от златна или сребърна монета и шнур от бял и червен
конец, който децата носят на врата си. Младите момичета носят
мартеница в продължение на 12 дни, след което я закичват в
косите си, а после – на цъфнало дърво, за да бъде то плодородно.
Монетата символизира слънцето и носенето на такава мартеница
приближава човек до него, като го предразполага да му даде сила,
хубост, радост, здраве, любов, честност и душевна чистота.
Като цяло момичетата и жените в Румъния получават мартеници
и ги носят през целия месец като знак за идването на пролетта. В
някои райони на Молдова, и най-вече в Буковина, жените даряват
мартеница на мъжете. Обичаят е стар: първоначално жените
връзвали бял и червен конец на неженените мъже, за да бъдат
предпазени от премеждия, когато отиват на работа или на лов.
Съчетаването на червен и бял конец е традиция, която може да
бъде видяна на сватби и при раждане на дете, а в областта
Олтения такъв шнур се закачва на дрехите на починалите, като
двата цвята символизират продължаването на живота след смъртта.
Дните между 1 и 9 март в Румъния са известни като “Дните на
бабите” – тогава пролетта се бори със зимата и я побеждава. През
тези девет дни Баба Докия, която е отишла със стадото в
планината, облечена с девет кожуха, сваля всеки ден по един.
Изработването и подаряването на т.нар. мартинки, както са
познати мартениците в Република Северна Македония, също е
многовековна традиция, спазвана и днес. Тази традиция обхваща
обичаи, които са съществували още от антични времена и бележи
отбелязването на началото на пролетта.

Мартинките в Македония също се изработват от червен и бял
конец. Те се подаряват с пожеланието онези, които ги носят, да
бъдат бели като белия конец и румени и здрави, което се
символизира от червения. Вярва се, че талисманът има
магическо-защитно действие и трябва да ни пази и дава здраве,
берекет и плодовитост, обяснява македонският фолклорист Димитър Узунски. Според експерта, който повече от половин век проучва традициите в областта Пиянец, “мартинката” трябва да се носи само на лявата ръка, при това скрита, за да не я вижда никой.
Ако е носена закичена, тя отново трябва да е под блузата, така
че да не я гледат чужди очи. Може също да се постави и на
вратата, за да пази дома, казва Узунски.
Поверието повелява “мартинката” да се носи, докато не се
види първата лястовичка. Когато се види, мартинката се изважда
скришом и се поставя под камък, а човек си намисля определено
желание.


Синьото око, или както то е наричано в Турция “Назар
бонджуу”, е друг популярен амулет от района на Балканите, за
който се вярва, че пази от уроки и лоши очи. Представлява
най-често стъклено мънисто с концентрични кръгове в синьо и бяло
и с черен център, наподобяващ зеница. Носенето му не е свързано
с конкретна дата в календара.
Мънистото може да се види във всякакви размери окачено или
изобразено на всевъзможни места. С него се закичват родилки и
новородени, булки и младоженци. Среща се във всеки дом, виси в
коли, камиони, трактори и др. Този символ на анадолската култура
се е превърнал дори в емотикон, много популярен в социалните
платформи сред млади и стари.
Синьото око е и най-продаваният сувенир в Турция. Туристите
могат да го намерят навсякъде – “да наднича” от кошници на
пазарите, да виси в безчет варианти по сергиите или изложено в
книжарници, супермаркети и пр. Посетителите в страната могат да
го купят за подарък на близките си във всякакъв вид – като
висулка под вид на малко или голямо мънисто, като магнит за
хладилник, ключодържател, колие или изобразено върху платове,
чаши и покривки. Дамите могат да решат да си поръчат дори
маникюр с “Назар бонджуу”.
Историята на този амулет води към датиращото три хилядолетия
назад стъкларско изкуство на Близкия изток. В Анадола се пренася
от майстори стъклари от района на Източното Средиземноморие.
Този талисман е популярен и отвъд границите на Турция,
включително сред гърците, които наричат амулета “мати” или в
превод “око”.


Със съдействието на БТА.

Свързани публикации

Мароко втвърди позицията си пред Европа по мигрантския въпрос, след като САЩ признаха суверенитета му върху Западна Сахара

Рабат, Ахмед Елджечтими от Ройтерс. Решението на САЩ да признаят миналата година суверенитета наМароко върху спорната област Западна…